yadakyar | بلاگ

yadakyar

ساخت وبلاگ
قیمت گیربکس 405 و انواع گیربکس

"گیربکس 405" یکی از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز خودرو است و وجود آن برای حرکت خودرو و کنترل آن حیاتی است. در این مقاله ما قصد داریم درمورد گیربکس (Gearbox)، انواع آن و وظایفی که دارد صحبت کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تا انتها همراه باشید.

منظور از گیربکس 405 چیست؟

یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو، گیربکس است، زیرا به‌عنوان رابطی در نظر گرفته می‌شود که نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند و باعث حرکت آن‌ها می‌شود. به‌طورکلی دو نوع گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای در بازار وجود دارد که "پژو 405" نوع دنده‌ای آن را ساپورت می‌کند.

گیربکس 405 چه وظیفه‌ای دارد؟

گیربکس 405

گیربکس 405 وظایف متفاوتی را برعهده دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شما میتوانید در فروشگاه اینترنتی یدک یار از قیمت گیربکس 405 مطلع شوید و در صورت نیاز قطعه مورد نیاز خودرو خود را خریداری کنید. یکی از این وظایف که قبلا به آن اشاره کردیم این است که گیربکس واسطی بین موتور و چرخ‌های ماشین است و قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا خودرو بتواند حرکت کند. باید گفت گیربکس به راننده این امکان را می‌دهد تا بتواند خودرو را در شرایط مختلف کنترل کند.

یکی دیگر از وظایف گیربکس این است که می‌تواند به راحتی خودرو را کنترل کند و آن را به سمت جلو و یا عقب حرکت دهد.

در مسیرهایی که خطرناک یا سراشیبی هستند اگر گیربکس وجود نداشته باشد نمی‌شود سرعت و حرکت ماشین را کنترل کرد اما با وجود گیربکس این کار بسیار راحت است، پس همان‌طور که متوجه شدیم وجود گیربکس بسیار ضروری است.

از دیگر وظایفی که گیربکس دارد این است که می‌تواند از انتقال نیرو به چرخ‌ها جلوگیری کند. این کار برای مواقعی مفید است که باید موتور روشن باشد اما خودرو حرکت نکند.

تشخص نوع اصلی گیربکس 405

گیربکس 405

همان‌طور که از متن‌های قبلی متوجه شدیم گیربکس یک عضو ضروری برای خودرو است، به همین دلیل باید بهترین جنس آن را برای خودرو انتخاب کرد. برای تهیه یک گیربکس اصل ابتدا باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و بعد با پرس‌وجو و بررسی محصولات مختلف، بهترین برندی که از نظر مردم کاربرد خوبی دارد را انتخاب کنید. با انجام این کار قطعا شما می‌توانید با اطمینان یک گیربکس اصل و کاربردی برای خودرو خود خریداری گنید.

چند نوع گیربکس داریم؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد انواع گیربکس صحبت کنیم. به‎طورکلی سه نوع گیربکس دستی، اوتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌‌ها می‌پردازیم.

گیربکس دستی

در این مدل خود راننده با استفاده از پدال گیربکس را هدایت می‎کند. به‌علاوه تغییر دنده نیز توسط خود راننده انجام می‌شود. لازم به ذکر است با وجود اینکه کار با گیربکس اتوماتیک از دنده‌ای راحت‌تر به نظر می‌رسد ولی اکثر رانده‌ها نوع دنده‌ای آن را ترجیح می‌دهند، زیرا در این مورد خود راننده می‌تواند کنترل ماشین را در دست بگیرد و آن را کنترل کند. گیربکس دستی به دو دسته تقسیم میشود که نوع اول آن امروزه تنها در موتور سیکلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن در  خودرو منسوخ شده است. گیربکس های دستی معمولا به‌صورت 4 یا 5 سرعته ساخته می‌شود ولی نوع 6 سرعته آن نادر است. در ادامه به برسی دو نوع گیربکس دستی می‌پردازیم.

گیربکس ترتیبی

گیربکس ترتیبی به این صورت است که باید دنده‌ها را پشت سر هم تعویض کنید تا به دنده مورد نظر برسید و نمی‌توان دنده را از 2 به 4 تغییر داد، ابتدا باید دنده را 3 کنید و بعد به 4 برسید. کار با این گیربکس بسیار سخت و دشوار است.

گیربکس غیر ترتیبی

در این مدل از گیربکس، ترتیب وجود ندارد و شما می‌توانید دنده را تعویض کنید. گیربکس غیرترتیبی در بسیار از ماشین‌ها قرار دارد و کاربرد آن بیشتر از نوع ترتیبی است.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک نوع دیگری از انواع گیربکس است که کار با آن نسبت به نوع دنده‌ای راحت‌تر است و دیگر نیاز به مهارت خاصی برای تعویض دنده نیاز نیست. کار با این مدل از گیربکس ها به این صورت است که دنده را در حالت رانندگی قرار می‌دهید و پای خود را روی کلاچ می‌گذارید.

گیربکس نیمه خودکار

این مدل از گیربکس با اسم دیگری به نام منوتیک نیز شناخته می‌شود. در این مدل دنده به‌صورت اتوماتیک است اما راننده این توانایی را دارد که دنده را کم و یا زیاد کند. در گیربکس نیمه اتوماتیک راننده بهتر از گیربکس دنده‌ای می‌تواند دنده تعویض کند، همچنین نسبت به اتوماتیک کارآمدتر است.

کلام پایانی

همان‌طور که متوجه شدیم گیربکس یکی از قطعات ضروری ماشین به‌حساب می‌آید. همچنین اشاره کردیم که این قطعه چه وظیفه‌ای را برعهده دارد. گیربکس به سه دسته دنده‌ای، نیمه‌توماتیک و اتوماتیک تقسیم‎بندی می‌شود که در مورد هر کدام به طورکامل توضیح دادیم. دقت داشته باشید برای خرید گیربکس حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید

yadakyarگیربکس,گیربکس 405,پژو 405,...
ما را در سایت yadakyar دنبال می کنید

نویسنده : mohammadreza fallah بازدید : 108 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 5:56 بعد از ظهر